Február 26-án szülinapos Victor Hugo és ezen a napon helyezik üzembe az első piros-zöld közlekedési lámpát. De hol és mikor? Az is biztos, hogy ezen a napon mutatta be Hitler a Volkswagent.
NapiTOP1: 1802-ben ezen a napon született Victor Hugo francia költő, regény- és drámaíró (Nyomorultak). Korának legtermékenyebb szerzője, az európai romantika egyik vezéregyénisége.
Főbb művei: A párizsi Notre-Dame és A nyomorultak. Az Hernani és a A király mulat című drámája nyomán Francesco Maria Piave szövegére komponálta Verdi az Ernani és a Rigoletto című operáit.
NapiTOP2: És ezzel most meg is adom a választ a címbeli kérdésre, de előbb elmesélem a közeledési lámpa rövid történetét: (itt írtam már az előzményekről!)
1930-ban ezen a napon üzembe helyezték az első piros-zöld közlekedési lámpát Manhattanben.
Ennél korábban is használtak az Egyesült Államokban közlekedési lámpát, hiszen 1912-ben Salt Lake City-ben, (Utah) egy rendőr találmányaként alkalmazták az első zöld-piros elektromos lámpát. Ennek a lámpatípusnak az első forgalomba hozott változatát 1914. augusztus 5-én telepítette az Amerikai Közlekedési és Távközlési Vállalat Clevelandben, (Ohio) az East 105-ös utca és a Euclid Avenue útkereszteződésében. A lámpa két színe -a piros és a zöld- mellett egy berregő berendezés keltette hangjelzés szolgálta a figyelemfelhívást a szín és egyúttal a forgalmi rend változására. A lámpa különlegessége volt, hogy a rendőrség és a tűzoltóság is át tudta állítani vészhelyzet (riasztásuk) esetén.
Az első, kísérletképpen üzemelő közlekedési lámpát Angliában 1927-ben Wolverhamptonban állították üzembe. Magyarországon az első berendezést Budapesten a Nagykörút és a Rákóczi út kereszteződésénél állították fel, a Corvin Áruház mellett 1926-ban.
És igen, Németországban is használták már Hitler korában az elektromos közlekedési lámpát.
NapiTOP3: 1936-ban ezen a napon Hitler bemutatta Ferdinand Porsche népautóját, a “Volkswagen”-t, közismert nevén a “Bogarat”.
Ferdinand Porsche Hitler felkérésére népautót, azaz Volkswagen-t tervezett, ez lett a később népszerű VW Bogár. A Bogár fejlesztése azonban korábbra nyúlik vissza. Barényi Béla már 1925-ben készített részletes terveket, amit azonban a Porsche család hosszú időn keresztül vitatott, mivel ők Ferdinand Porschét tartották az autó konstruktőrének. Barényi csak az 1953-as bírósági ítélet után tudta szerzőségi jogait és ezzel igényeit érvényesíteni.
Vitatott és nem véglegesen tisztázott Ganz József szerepe az “Ős Bogár” fejlesztésében. A Ganz első prototípusát a nürnbergi Ardie gyár építette 1930-ban.
Kommentek
Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be: